Vorige pagina

Uw leerlingen gaan in de Hortus op zoek naar koele en naar warme plekken. Ze meten met een thermometer hoe warm of koud het daar is. Hoe blijf je warm als het koud is? En hoe zorg je dat je koud blijft als het warm is? En wat doen de planten om zich te beschermen tegen warmte of kou? De kinderen ontdekken daarnaast wat temperatuur te maken heeft met het seizoen. En wat doet de wind voor de planten en voor de mensen? En condens op de ruiten van de kas – wat is dat?

De leerlingen leren hoe ze temperatuur moeten meten. Ze kunnen uitkomsten van metingen interpreteren. Er is aandacht voor temperatuurverschillen en de mogelijke oorzaken en effecten ervan. In de les is aandacht voor technische producten, materialen en gereedschappen, technische inzichten, natuurkundige verschijnselen en onderzoekend leren.

De les sluit aan bij

  • kerndoelen van het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld.

Belangrijk

  • De les kan altijd doorgaan, ook bij regen. Dan worden de kassen en binnenruimtes gebruikt.
  • De inhoud van de les zal aan het seizoen aangepast worden.
  • Het verzoek de leerlingen alvast in groepen van 15 leerlingen te verdelen.
  • Per vijf leerlingen één begeleider.
  • Deze les is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact met ons op om het bezoek te bespreken.
  • Maximaal aantal leerlingen: 30
  • Aantal begeleiders: 6
Bij ons leer je de wereld kennen