Vorige pagina

Uw leerlingen ontdekkende verschillende eigenschappen van water en de rol van water in de natuur. Ze kunnen een aantal simpele proefjes met water uitvoeren. In de les is aandacht voor technische producten, materialen en gereedschappen, technische inzichten, natuurkundige verschijnselen en onderzoekend leren.

Uw leerlingen brengen een bezoek aan de vissen in de Hortus. Samen met de museumdocent verwonderen ze zich over het leven onder water. Er drijven ook planten op het water. Hoe kan dat? En waarom blijft een plastic flesje drijven? De leerlingen verkennen vervolgens met zo’n flesje gevuld met water de Hortus. Ze sprenkelen kleine druppeltjes water op allerlei plekken. Wat doet het water? Daarna is het tijd voor een onderzoek in de tropische kassen. Hoe zijn de kassen gebouwd? Waarom zijn ze zo gemaakt? Wat is het verschil tussen binnen en buiten? Tenslotte zoeken de kinderen buiten een mooi plantje uit dat het laatste slokje water uit hun flesje kan gebruiken.

De les sluit aan bij

  • kerndoelen van het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld.

Belangrijk

  • De les kan altijd door gaan, ook bij regen. Dan worden de kassen en binnenruimtes gebruikt.
  • De inhoud van de les zal aan het seizoen aangepast worden.
  • Het verzoek de leerlingen alvast in groepen van 15 leerlingen te verdelen.
  • Per vijf leerlingen één begeleider.
  • Deze les is ook geschikt voor het speciaal onderwijs. Neem in dat geval wel even contact met ons op om het bezoek te bespreken.
  • Maximaal aantal leerlingen: 30
  • Aantal begeleiders: 6
Bij ons leer je de wereld kennen